Jod — nieoceniony pierwiastek

Data publikacji: 14 Czerwiec 2019

Jod to kolejny ważny pierwiastek w diecie przyszłej mamy

Jod jest niezbędnym pierwiastkiem w funkcjonowaniu tarczycy. Organ ten produkuje hormony, które odpowiadają za rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego, mięśni i serca.

W czasie ciąży jak i w okresie laktacji wzrasta zapotrzebowanie na jod (ciąża: 160–220 µg/dzień, laktacja: 210–250 µg/dzień). Jego niewystarczająca podaż może skutkować rozwojem wola u mamy a także niedorozwojem umysłowym dziecka.

Źródłami jodu w diecie są:

- Ryby morskie — dorsz świeży, mintaj, halibut, śledzie bałtyckie

- Nabiał — np. ser gouda, kefir

- Produkty pochodzenia zwierzęcego

- Jaja

- Sól jodowana

- Warzywa — rosnące na glebach bogatych w jod

- Owoce — rosnące na glebach bogatych w jod

- Wody mineralne (posiadające stężenie jodków 100–200 µg/d)

Produkty, które obniżają wchłanianie jodu to m.in. (po obróbce termicznej np. gotowanie tracą te właściwości):

- Kapusta

- Kalafior

- Orzechy ziemne

- Mąka sojowa