Nadciśnienie tętnicze w ciąży — co robić?

Data publikacji: 02 Kwiecień 2019

Żywienie w nadciśnieniu tętniczym u kobiet w ciąży

Zmiana stylu życia u kobiet w ciąży z nadciśnieniem łagodnym jest często leczeniem podstawowym, a wspomagającym terapię hipotensyjną oraz w przypadku ryzyka rozwoju nadciśnienia. Przyczynia się do zmniejszenia ryzyka powikłań oraz poprawy skuteczności farmakoterapii.

Istotnymi elementami postępowanie niefarmakologicznego są:

– zmiana stylu życia — spokojny tryb życia, wypoczynek, unikanie stresów;
– zwiększenie aktywności fizycznej — zaleca się ćwiczenia o umiarkowanym wysiłku;
– unikanie dużego wysiłku fizycznego;
– odpowiednia kontrola masy ciała. Optymalny przyrost masy ciała w ciąży wynosi 8–12 kg. Zależy on również od masy ciała przed zajściem w ciążę. U kobiet ze wskaźnikiem masy ciała (BMI, body mass index) > 29 kg/m2 przyrost ten może wynosić 7 kg, a u osób szczupłych BMI < 19,8 kg/m2 — do 18 kg. W I trymestrze ciąży masa ciała powinna się zwiększyć o 1,5–2,5 kg;
– zaprzestanie palenia tytoniu;
– dieta (sposób odżywiania)
– odpowiednia kaloryczność: w I trymestrze ciąży zapotrzebowanie energetyczne wynosi około 2300 kcal/dobę, w II i III trymestrze 2600 kcal/dobę.

Zalecenia dotyczące zmiany sposobu odżywiania w nadciśnieniu u kobiet w ciąży:

– ograniczenie spożycia soli (< 6 g soli kuchennej na dobę);
– ograniczenie spożycia węglowodanów prostych. Dieta powinna zawierać 40–50% węglowodanów złożonych (warzywa, pieczywo, kasze);
– odpowiednią podaż białka;
– zalecane spożywanie ryb, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, bogatych w błonnik produktów pełnoziarnistych oraz owoców i warzyw stanowiących również źródło magnezu i potasu;
– stosowanie witamin i mikroelementów (beta−karoten, witamina C, E, kwas omega 3);
– zaprzestanie picia alkoholu;
– ograniczenie spożycia tłuszczów.

Artykuł „Leczenie nadciśnienia tętniczego u kobiet w ciąży” Barbara Grzechocińska, Tomasz Pilecki, Biblioteka ginekologa praktyka, tom 2. Nadciśnienie tętnicze w ciąży. pod red. prof. dr hab. n. med. Mirosława Wielgosia