Stosowanie progesteronu w zapobieganiu porodowi przedwczesnemu

Data publikacji: 31 Styczeń 2020

Od wielu lat na całym świecie prowadzone są intensywne badania, których celem jest znalezienie skutecznego sposobu leczenia pozwalającego na zmniejszenie ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego. Od wielu lat jedną z metod terapeutycznych szeroko omawianych w piśmiennictwie jest suplementacja progesteronem i jego pochodnymi u kobiet ciężarnych. Ten sposób postępowania jest również często stosowany w praktyce położniczej w Polsce. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do jego skuteczności w określonych wskazaniach, bowiem nie we wszystkich przypadkach ma on udokumentowane działanie. Egzogenny progesteron stosowany w zapobieganiu porodowi przedwczesnemu nie jest panaceum na leczenie tego powikłania ciąży. Wyniki kilku opublikowanych, dobrze zaprojektowanych badań, wykazały jednak istnienie wskazań, w których po zastosowaniu preparatów z progesteronem uzyskano zmniejszenie ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego. Sytuacje kliniczne, w których suplementacja progesteronem jest szczególnie wskazana to: grupa pacjentek z porodem przedwczesnym w wywiadzie oraz pacjentki ze skróconą szyjką macicy w aktualnej ciąży, zarówno pojedynczej, jak i bliźniaczej. Szczególnie dobrze udokumentowaną skuteczność ma zastosowanie progesteronu mikronizowanego podawanego dopochwowo. Szerokie stosowanie progesteronu w tych wskazaniach na pewno nie zlikwiduje problemu samoistnych porodów przedwczesnych, lecz na pewno pomoże w zmniejszeniu ich odsetka.