Wpływ żywienia na poród przedwczesny

Data publikacji: 21 Styczeń 2020

Badania potwierdzają, że odżywianie przed ciążą wpływa na poród oraz noworodka. Dieta bogata w białka z kilku źródeł, owoce oraz ziarna, związana jest ze zmniejszonym prawdopodobieństwem porodu przedwczesnego. Wiele badań potwierdza zależność między spożyciem wysokobiałkowej żywności oraz warzyw i owoców ze zmniejszeniem ryzyka porodu przedwczesnego. Spożycie dużej ilości tłuszczów, cukrów oraz żywności przetworzonej wiąże się ze zwiększeniem ryzyka porodu przedwczesnego. Dieta bogata w warzywa, owoce, oleje, pełnoziarniste zboża oraz wodę do picia (tzw. typ „ostrożny”), wiąże się ze znacznie mniejszym prawdopodobieństwem porodu przedwczesnegow porównaniu do diety bogatej w słone przekąski, biały chleb oraz desery i przetworzone produkty mięsne. Badano również model żywienia „tradycyjny”, czyli dietę bogatą w ziemniaki i ryby. Model ten również wiązał się z mniejszym ryzykiem porodu przedwczesnego w porównaniu do spożywania dużej ilości żywności przetworzonej. Kobiety stosujące „ostrożny” lub „tradycyjny” sposób żywienia podczas ciąży wykazują niższe ryzyko porodu przedwczesnego w porównaniu do innych kobiet.
Wyniki te nie mogą ustalić przyczynowości, wspierają porady dietetyczne dla kobiet w ciąży, aby wprowadziły one zrównoważony sposób żywienia, w tym:

- warzywa,

- owoce,

- produkty pełnoziarniste,

- ryby,

- picie wody.

Zwiększenie spożycia żywności związanej z „ostrożnym” schematem żywieniowym jest ważniejsze niż całkowite wyeliminowanie przetworzonej żywności, fast foodów i przekąsek.