Z cyklu cukrzyca w ciąży — cała prawda o węglowodanach

Data publikacji: 19 Wrzesień 2019

Z cyklu cukrzyca w ciąży — cała prawda o węglowodanach

Wyróżniamy dwa rodzaje węglowodanów:

— cukry złożone;

— cukry proste.

Najzdrowszym i najlepszym wyborem są węglowodany złożone, których reprezentantem jest dobrze nam znany błonnik.

Zalecany poziom spożywania węglowodanów mieści się w przedziale 40–50% całodziennego zapotrzebowania kalorycznego. Pamiętajmy jednak, że w głównej mierze mają to być właśnie cukry złożone.

Poniżej kilka zasad dotyczących diety, które powinnaś zastosować by odpowiednio przygotować się do ciąży:

— W Twojej kuchni powinny gościć przede wszystkim warzywa, w tym ciemnozielone warzywa listne (są dobrym źródłem kwasu foliowego).

— Wybieraj owoce o niskim indeksie glikemicznym (np. maliny, jabłka, brzoskwinie, śliwki), ponieważ nie będą powodowały szybkiego wyrzutu glukozy do krwi.

— Nabiał po który sięgasz powinien być odtłuszczony — maksymalnie do 2% tłuszczu.

— Pieczywo powinno być pełnoziarniste, najlepiej razowe, żytnie. Uważaj, jeżeli pieczywo jest „za ciemne” — istnieje prawdopodobieństwo, że producent do wypieku użył barwnika (często karmelu). Czytaj zatem etykiety.

— Nie rozgotowuj kasz, makaronów, ryżu, ziemniaków — powinny być al dente . Im bardziej rozgotowany produkt, tym większa zawartość cukrów prostych.

— Nie stosuj słodzików, ponieważ pomimo niskiego indeksu glikemicznego większość z nich ma swoje drugie, szkodliwe oblicze. Jeżeli już masz ochotę posłodzić czymś herbatę czy ciasto stosuj naturalne słodziki, na przykład ksylitol.

— Czytaj etykiety — cała sztuka polega na dobrych zakupach. Dłuższa chwila spędzona na zakupach zaprocentuje.