Żelazo

Data publikacji: 10 Styczeń 2020

Żelazo jest niezbędnym mikroelementem w procesie oddychania tkankowego, tworzenia krwinek czerwonych, syntezy DNA oraz regulacji funkcji układu odpornościowego (zwalczanie wirusów i bakterii). Dodatkowo usprawnia metabolizm wątroby oraz reguluje stężenie cholesterolu w organizmie. Niedobór prowadzi do niedokrwistości, zaburzeń odporności, pogorszenia koncentracji, zaburzeń rytmu pracy serca. Anemia w przebiegu ciąży zwiększa ryzyko wystąpienia porodu przedwczesnego oraz wpływa na niższą masę urodzeniową dziecka. Dotychczas nie stwierdzono przypadków zatrucia żelazem pochodzenia pokarmowego.
Do objawów przedawkowania preparatów leczniczych należą:

- nudności,

- biegunka,

- wymioty,

- zaburzenia ze strony ośrodkowego układu nerwowego, nerek, wątroby i układu krążenia.
Do najbogatszych źródeł pokarmowych żelaza należą:

- podroby (zwłaszcza wątróbka),

- natka pietruszki,

- nasiona roślin strączkowych,

- czerwone mięso,

- jaja,

- pestki dyni, słonecznika,

- suszone morele,

- szpinak,

- jarmuż.

Żelazo hemowe zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego jest lepiej wchłaniane od żelaza niehemowego, obecnego w pokarmach roślinnych. Czynniki ułatwiające wchłanianie: witamina C, kwaśne pH przewodu pokarmowego. Czynniki utrudniające wchłanianie: pokarmy bogate w fityniany (produkty zbożowe, rośliny strączkowe), taniny (herbata, kawa, napary ziołowe), błonnik pokarmowy.