Dlaczego zwracamy szczególną uwagę na spożywanie kwasu foliowego w ciąży?

Data publikacji: 05 Czerwiec 2019

Rola folianów w diecie

Foliany odgrywają istotna rolę w szybko dzielących się komórkach ponieważ wpływają na syntezę DNA. Ich niedobór w diecie wiąże się z wyższym ryzykiem powstawania wad cewy nerwowej u płodu, jak również rozszczepu wargi i podniebienia oraz zespołu Downa [1]. Zaburzenia metabolizmu folianów mogą prowadzić do hiperhomocysteinemii i częstszego występowania innych powikłań ciąży, takich jak: poronienia nawracające, zahamowanie wzrastania wewnątrzmacicznego płodu oraz stanu przedrzucawkowego [2, 3].

Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę w czasie ciąży wzrasta do 600 mcg dziennie. Dobrymi źródłami folianów w diecie są:

- ciemnozielone warzywa;

- pomarańcze;

- fasola;

- pełnoziarniste produkty zbożowe.

Podobnie do witaminy C folacyna jest bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury. Dlatego warzywa bogate w folacynę należy spożywać na surowo. Dodatkowo witaminy te łatwo rozkładają się podczas długotrwałego przechowywania żywności. Najlepszą metodą przechowywania owoców i warzyw jest mrożenie, ponieważ utrata witamin w tym przypadku jest minimalna

Piśmiennictwo

  1. Bean LJH, Allen EG, Tinker SW, et al. Lack of maternal folic acid supplementation is associated with heart defects in Down syndrome: a report from the National Down Syndrome Project. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol. 2011; 91(10): 885–893, doi: 10.1002/bdra.22848, indexed in Pubmed: 21987466.
  2. Li Z, Ye R, Zhang Le, et al. Folic acid supplementation during early pregnancy and the risk of gestational hypertension and preeclampsia. Hypertension. 2013; 61(4): 873–879, doi: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.111.00230, indexed in Pubmed: 23399716
  3. Wen SWu, Guo Y, Rodger M, et al. Folic Acid Supplementation in Pregnancy and the Risk of Pre-Eclampsia-A Cohort Study. PLoS One. 2016; 11(2): e0149818, doi: 10.1371/journal. pone.0149818, indexed in Pubmed: 26901463.